BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, May 9, 2010

Kursus Asas Dialek Jordan



Bismillahirrahmanirrahim..

Assalamualaikum w.b.t..

شو أخبارك؟

Minggu lepas, pada hari Sabtu bersamaan 1 Mei, ia merupakan detik yang bersejarah buat kami semua warga ahli Permaiya. Kami telah diundang oleh Ibtikar Arabic Consultancy bagi bersama-sama menjayakan kursus asas dialek Jordan.

Kursus seperti ini sememangnya yang ditunggu-tunggu oleh kami. Sesuai untuk kami yang mana akan berangkat ke Jordan tidak lama lagi.

Memang tidak dinafikan bahasa arab fushah yang perlu dititik beratkan, tetapi dialek ini merupakan suatu keperluan untuk kami bagi memudahkan segala muamalat kami di sana(Jordan) nanti.

Seminar disampaikan dalam keadaan santai dan menghiburkan. Penyampai terdiri daripada pensyarah-pensyarah yang berpengalaman yang juga merupakan graduan lepasan timur tengah.

Kursus itu dijalankan dalam suasana yang kondusif lengkap berhawa dingin bertempat di dewan seminar Akademi Latihan Felda(ALAF), Bukit Goh.

Sebelah pagi, kami diberikan gambaran secara teoritikal tentang dialek Jordan manakala di sebelah petangnya, praktikalitinya pula dalam bentuk persembahan berkumpulan.

Sepanjang kursus, kami didedahkan dengan cara bertutur bahasa arab di dalam dialek Jordan yang betul. Ia merangkumi dari segi kaedah pertuturan, penukaran huruf, dan uslub harian yang digunakan masyarakat Jordan.

Kami dapati uslub dan cara pertuturan dialek ini ternyata lebih ringan di lidah kami. Ada yang di antara kami yang sudah mampu menguasai dialek ini dengan cukup baik.

Kursus itu berakhir sekitar jam 5 pm. Kami pulang menaiki bas IKIP..

Dan sejak itu, kami telah jadi orang Jordan..

akhir kata...

!لازم تدرس ازا بدك تنجح

mafhum:mesti la belajo kalau nak berjaye!

Tislamu..wassalam...

*Asif buat semua yang tiada gambarnya..

masing-masing sibuk berlatih bertutur dialek Jordan..
Sibuk bertutur dialek Jordan sesama sendiri..
#1:Ketua fasi, Ust Kamil dari Al-Azhar..
#2:Ustazah Azlina dari Mafraq, Al-Bayt..
#3:Ustazah Husna juga dari Mafraq, Al-Bayt..

Makanan tengahari, aruz bil laham masywi(nasi daging bakar)
Munaqashah dalam kumpulan..
persembahan dialek Jordan setiap kumpulan..

0 ulasan:

istareh ..